Znaczenie marketingu internetowego w kontekście dynamicznego wzrostu udziału tego kanału w sprzedaży produktów (w tym usług) na przestrzeni lat jest oczywiste. Budowanie świadomej i spójnej strategii konkurowania w sieci nie może być więc ignorowane przez przedsiębiorców. W tym artykule skupię się na sensie budowania strategii wokół SEO. Dowiedz się czym jest seocentryzm i jaki jest wpływ takiego podejścia na inne kanały sprzedaży internetowej.
Siła sprzedaży tkwi w internecie – to już się wydarzyło!
Era smartfonów dających powszechny dostęp do internetu i okres pandemii nacechowany licznymi utrudnieniami w sprzedaży stacjonarnej, spowodowały spotęgowanie trendu przechodzenia biznesów do sieci. To właśnie w tym okresie wielu małych przedsiębiorców postanowiło uruchomić swój sklep internetowy lub stronę firmową. Programiści zostali zalani zleceniami, a firmy dostarczające rozwiązania w modelu SaaS mogły zacierać ręce.
Często, dopiero po uruchomieniu strony pojawiało się pytanie – „dlaczego strona nie sprzedaje?”. Odpowiedzią na nie jest najczęściej rozpoczęcie prac nad wdrożeniem elementów promocji serwisu w sieci bez spójnej strategii marketingu internetowego.
Za chwilę dowiesz się, dlaczego warto oprzeć swoją strategię marketingową wokół strategii SEO i czym jest podejście seocentryczne.
Czym jest seocentryzm?
Seocentryzm to podejście, w którym inne działania e-marketingu opierają się o strukturę SEO. Jest ona efektem szerszej strategii porządkującej i tworzącej logiczny podział struktury asortymentowej produktów w kategorie oraz wydzielenia sekcji contentowych (np. podstron konkretnych wpisów blogowych) w taki sposób, aby odpowiadały na potrzeby i pytania klientów, dostarczając im wartość dodaną.
Jak powinno wyglądać wdrożenie strategii (SEO) seocentryzmu do strategii marketingu internetowego Twojej firmy?
Zakładam, że masz już swój produkt (którym może być dowolna usługa, czy model biznesowy) i świadomość swoich przewag (ale także słabych stron), względem konkurencji. Masz też odpowiednio dobrany język komunikacji z klientem i określone grupy docelowe oraz kanały komunikacji Twojej marki z klientem. Jeżeli tak, to teraz będzie już z górki; pod warunkiem że zadbasz o pewne, kluczowe elementy. Oto one:
1. Analiza i dobór słów kluczowych
Aby tego dokonać, trzeba dowiedzieć się, w jaki sposób klienci szukają Twojego produktu, czyli w jaki sposób formułują zapytania w wyszukiwarkach internetowych. To one stanowią naturalne źródło informacji dla większości z nas (nie ma co się oszukiwać, większość rynku to Google i pytanie powinno brzmieć „w jaki sposób klienci wygooglują sobie informacje?”). Do ich poprawnego doboru sama intuicja może być niewystarczająca.
Tu konieczna będzie analiza fraz przy pomocy narzędzi analitycznych (pamiętaj, że dane z narzędzi są estymacją, a nie danymi bezpośrednio z Google!). W efekcie uzyskasz dane o średniej miesięcznej liczbie wyszukań dla danej frazy, oraz wskazówki o formach, w jakich zapytania są wpisywane w Google. W kolejnym kroku pozostaje wybrać frazy dopasowane do danego biznesu.
Przeczytaj również: czy pozycjonowanie fraz ogólnych ma sens?
2. Podział i agregacja fraz na kategorie, frazy sprzedażowe, frazy informacyjne/ blogowe
Masz już dobrane frazy? Czas je przypisać do danych podstron, grup produktowych/rodzaju usług – czyli kolejna analiza. Jej efektem powinno być stworzenie podwalin dla struktury optymalizacyjnej SEO dla serwisu. To niełatwe zadanie, ale warto się do niego przyłożyć, aby uzyskać zamierzony cel. Mając już przypisane frazy, nadchodzi czas na…
3. Budowa struktury optymalizacyjnej SEO dla serwisu
Czyli podział struktury asortymentowej produktów w kategorie oraz wydzielenia sekcji contentowych, zgodnie z danymi na temat sposobu wyszukiwania produktów przez klientów.
Na tym etapie przygotowywane są zalecenia dla stworzenia nowych podstron lub scalenia istniejących, a dla każdej z nich trzeba opracować wytyczne dla elementów, które pozwolą właściwie zinterpretować i zakwalifikować podstronę jako odpowiadającą intencji wyszukującego przez Google.
4. Dalsza analiza i wdrażanie optymalizacji SEO
To etap, w którym trzeba przeanalizować techniczne aspekty strony www, eliminując z niej błędy, które mogłyby wpłynąć negatywnie na jej odbiór przez klienta i widoczność w Google. Następnie nadchodzi czas na wdrożenie podstron zoptymalizowanych pod SEO , nasyconych wartościową dla klienta treścią, przedstawiającą atuty firmy; warto równolegle prowadzić także działania contentowe.
Powyższe kroki dadzą Ci szansę na zaistnienie w wynikach organicznych wyszukiwarki Google (oraz innych) i konkurowanie nawet z największymi na rynku graczami, gdzie poza internetem nie mielibyśmy najmniejszych szans. Ale to nie wszystko!
Seocentryzm – korzyści dla innych kampanii e-marketingu, wynikające z wdrożenia optymalizacji SEO
- Serwis zoptymalizowany technicznie pod SEO to szybka strona, czyli przyjazna dla użytkownika – bez względu na to, z jakiej kampanii trafi na nią klient, mamy większe szanse, że na niej zostanie i dokona konwersji;
- Zyskujesz wiedzę na temat sposobu, w jaki klient wyszukuje dane produkty w internecie;
- Mając podział asortymentu ze względu na sposób wyszukiwania go przez klienta, można kierować go z każdej kampanii, bezpośrednio na podstronę dopasowaną do grupy docelowej. Klient nie musi „klikać po serwisie”; trafia od razu tam, gdzie znajdują się dopasowane produkty, których szuka. A to jest krok bliżej do konwersji!
- Prowadzisz kampanie Google ADS? No to super! Masz już strony zoptymalizowane pod dane frazy, dzięki temu masz lepszą ocenę jakości i niższy koszt za kliknięcie – oszczędzasz na reklamie i podnosisz jej efektywność!
- Prowadzisz działania w social mediach? Ekstra! Przecież masz już wpisy blogowe, którymi możesz wzbogacić swoje posty albo dodać link do konkretnej kategorii dopasowanej do aktualnej kampanii na Facebooku.
- Mając większy ruch na stronie, zwiększają się szanse na zapis do newslettera. Twoja baza mailingowa rośnie.
- Klienci kupują oczami? Mając dobrze zoptymalizowaną stronę pod SEO, masz szanse, że to właśnie Twoje grafiki/zdjęcia pojawią się w wynikach wyszukiwania i przyciągną dodatkowych klientów.
- Większe zaufanie klientów, stajesz się ekspertem – prowadzisz bloga „pod SEO”? Jakościowe wpisy prawidłowo zoptymalizowane pod odpowiedzi na pytania Twoich klientów budują ich zaufanie i Twoją renomę jako specjalisty.
- Masz ustawiony remarketing? Przy większym ruchu organicznym na stronie masz szansę docierać do większej liczby klientów.
Jak zdobyć przewagę w e-świecie?
Seocentryzm to – innymi słowy – podejście do kształtowania architektury informacji w serwisie, wynikające z wiedzy na temat sposobu wyszukiwania informacji przez klientów i właściwej optymalizacji serwisu pod kątem dostarczania wartościowych informacji. To podejście proklienckie, spójne z założeniami Google dotyczącymi wyświetlania w wynikach wyszukiwania stron, które najlepiej odpowiadają na pytania i intencje wyszukującego.
Jeśli bycie widocznym w Google utożsamiamy z dostarczaniem przez naszą stronę wartości dla klientów, to właściwa strategia SEO powinna prowadzić do stworzenia klarownego podziału struktury serwisu, która odpowiadać będzie za zaspokojenie potrzeb klientów. Wdrażając takie podejście – jak seocentryzm – do strategii marketingu internetowego, zyskujesz gotowy „core”, który może być odbudowywany lub uzupełniany pozostałymi działaniami marketingowymi w spójny sposób.
Jeśli chcesz przenieść swój biznes na wyższy poziom widoczności w Google i docierać ze swoim produktem/usługą do szerszego grona osób – a w efekcie zacząć więcej sprzedawać w sieci – to wyjście od SEO może dać Ci olbrzymią przewagę. A my znamy się na SEO i możemy Ci w tym pomóc!
Autor: Łukasz Maj