Pozycjonowanie fraz ogólnych czyli kłamstwo statystyki

Strategia procesu pozycjonowania

W firmie Seolit zetknęliśmy się z różnymi typami zapytań ofertowych. Od minimalistycznych w stylu: „proszę o wycenę pozycjonowania firmy z branży X”, po rozbudowane elaboraty zawierające czasem nawet zbyt dużo informacji. Większość z nich posiada jednak pewną cechę wspólną. Potencjalny klient agencji SEO chce być pozycjonowany na frazy ogólne. Dlaczego?

Odpowiedź jest oczywista – frazy ogólne są najczęściej wyszukiwane, więc logiczną i sensowną wydaje się chęć okupowania wysokich pozycji na takie właśnie zapytania. Zastanówmy się jednak, które rozwiązanie jest lepsze:

• być wysoko na 4-5 ogólnych jedno- lub dwuwyrazowych fraz, których łączna suma wyszukiwań to 10 000 miesięcznie.

czy raczej:

• być wysoko na kilkadziesiąt trzy- lub czterowyrazowych, konkretnych fraz, których łączna suma wyszukiwań wynosi 2000?

Logika i statystyka nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Praktyka SEO pokazuje natomiast jednoznacznie – drugie rozwiązanie jest w większości przypadków zdecydowanie korzystniejsze. Z czego to wynika?

Przyczyn wymienić można kilka. Przede wszystkim jednak jest to kwestia budżetu, czasu osiągnięcia pozycji w top10 i skuteczności procesu. Wypozycjonowanie serwisu internetowego na kilka ogólnych, konkurencyjnych fraz to – co do zasady – zadanie możliwe do wykonania. Zleceniodawca musi jednak liczyć się z miesięcznym czterocyfrowym budżetem na działania (z pierwszą cyfrą najczęściej wyższą niż jeden) i mieć świadomość, że zleca agencji SEO podjęcie się wielomiesięcznej batalii, której ostatecznego sukcesu żaden uczciwy pozycjoner nie zagwarantuje (chociażby ze względu na nieprzewidywalne aktualizacje algorytmu i jeszcze bardziej nieprzewidywalne działania – nie zawsze uczciwej – konkurencji). Co więcej, ten sam zleceniodawca musi być świadomy, że ów ostateczny sukces nie odbędzie się bez jego udziału. Dopieszczenie serwisu pod kątem optymalizacyjnym, rozbudowanie treści na stronie, kompromis między nowoczesnym wyglądem witryny a jego dostosowaniem pod Googlebota – bez stuprocentowej gotowości na powyższe działania, szansa na osiągnięcie wysokich pozycji z frazami ogólnymi znacząco maleje.

Budżet, czas i efektywność to jednak nie wszystko. Samo bowiem zwiększenie ruchu na stronie nie świadczy jeszcze o sukcesie procesu pozycjonowania. Pomijając niewielki procent klientów promujących się w wynikach wyszukiwania Google z przyczyn stricte wizerunkowych, nade wszystko liczy się zwiększenie zysków, jakie generuje domena poddawana działaniom agencji SEO. Proces pozycjonowania powinien stosunkowo szybko na siebie zarobić, a w perspektywie kilku miesięcy – przynosić znaczące profity finansowe. Praktyka pokazuje, że wysoka pozycja na ogólne frazy nie zawsze przekłada się na znaczące zwiększenie zysków i prawie nigdy nie daje takiej konwersji, jakiej intuicyjnie moglibyśmy oczekiwać.

Wyjaśnienie powyższej obserwacji jest bardzo proste. Użytkownik, który wpisuje w Google frazę ogólną – np. meble – dopiero robi rozeznanie, często na telefonie komórkowym, w autobusie, wracając z pracy. Jest to statystyczny użytkownik, który powodów do wyszukania mógł mieć tysiąc, np. zaplanował remont na przyszłe wakacje i na razie szuka tylko wstępnych inspiracji. Trochę lepiej sytuacja wygląda z internautą pytającym o „meble do salonu”, ale droga do jego pozyskania wciąż jest raczej daleka. Może dalej robi rozeznanie, a jeśli nawet remont jest tuż tuż, wiele rzeczy może mu się jeszcze nie spodobać – styl mebli danej firmy, ich ceny, funkcjonalność itp. Gdy jednak użytkownik wpisuje w Google „sofa do salonu z funkcją spania” – to jeśli pozycjonowany serwis znajduje się wysoko w wynikach, szansa na konwersję zdecydowanie rośnie. Taki internauta dość dobrze wie, czego chce i to o niego przede wszystkim warto zawalczyć.

Fraza „sofa do salonu z funkcją spania” jest wyszukiwana w Google kilka razy miesięcznie, więc wprowadzenie strony klienta na takie zapytanie do pierwszej dziesiątki wyników nie jest oczywiście żadnym sukcesem. Strategia SEO powinna w tym przypadku obejmować wypozycjonowanie co najmniej kilkudziesięciu, a nawet kilkuset takich słów kluczowych. Można to zrobić szybciej i taniej niż w przypadku fraz ogólnych, a szanse powodzenia całego procesu rosną lawinowo. Zleceniodawca oszczędza sporą część budżetu, szybciej otrzymuje pierwsze wartościowe zapytania i skutecznie włącza się do walki z dużymi brandami. A frazy ogólne cały czas mogą przecież widnieć na horyzoncie. Gdy już proces pozycjonowania zwiększy zyski firmy, można wrócić do tematu i część zarobku przeznaczyć na dalszą reklamę.

Potencjalny klient agencji SEO chce być wysoko w wynikach wyszukiwania na ogólne frazy związane z jego branżą. Jest to zrozumiałe – wynika z intuicji i statystyki. Ta druga jest w tej branży zwodnicza, co częściowo zostało pokazane powyżej. Ruch na stronie to nie wszystko. Liczy się typ użytkownika, jego poziom zaangażowania i przede wszystkim – stopień zainteresowania ofertą. Co do zasady – lepiej pozyskać stu użytkowników, którzy szukają mojego szlagierowego produktu aniżeli tysiąc dopiero robiących rozeznanie. Rozwiązanie to nie tylko pomoże realnie zwiększyć sprzedaż/ilość zleceń, ale też stanie się to zdecydowanie mniejszych kosztem. Co do intuicji klienta – jest zwodnicza w tym konkretnie przypadku, co nie znaczy, że firma SEO może ją bagatelizować. Rozmowa z klientem na temat powyższych subtelności powinna być podstawą dla stworzenia sensownej i skutecznej strategii działań pozycjonerskich. Pozycjonowanie szerokie to jednak metoda działań, która w większości przypadków warta jest przynajmniej dogłębnego przemyślenia.

Autor: Krzysztof Sacała

KONTAKT

Agencja interaktywna Seolit
Pozycjonowanie stron internetowych

ul. Zaporoska 34
53-520 Wrocław

NAPISZ OD NAS

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach kontaktowych. Dowiedz się więcej

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Seolit Krzysztof Sacała z siedzibą na ulicy Zaporoskiej 34, 53-520 Wrocław, danych osobowych podanych w powyższym formularzu, w celach związanych z prowadzeniem korespondencji i / lub przygotowaniem oferty i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do nawiązania kontaktu. Przyjmuję do wiadomości, że mam prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych prezentujemy w naszej polityce prywatności.