Pozycjonowanie szerokie (long tail)

Pozycjonowanie stron to proces, do którego nie można podchodzić schematycznie, a kreatywność jest szczególnie istotna w przypadku większych projektów. Doświadczenie pokazuje jednak, że część osób decydujących się na tę formę marketingu, a nawet ją wykonujących, do sprawy podchodzi dość jednowymiarowo. Wybranie odpowiednich dla danej branży, mniej lub bardziej ogólnych fraz i praca nad ich wprowadzeniem do top10 to – wydawałoby się – trzon tej usługi i czynność będąca jej nieodłącznym elementem. Praktyka pokazuje jednak, że w niektórych przypadkach – a dotyczy to szczególnie sklepów internetowych, blogów i portali informacyjnych – zdecydowanie lepsze efekty przynosi tzw. pozycjonowanie szerokie.

Wybranie grupy ogólnych fraz charakterystycznych dla danej branży wydaje się kuszące i teoretycznie najskuteczniejsze. Jest to założenie słuszne, ale w przypadku firm lokalnych czy bardziej niszowych przedsięwzięć, gdzie wyszukiwanych słów kluczowych jest niewiele, a i konkurencja niewysoka. W przypadku jednak sklepów internetowych czy portali informacyjnych (a także blogów oraz serwisów z recenzjami) zdecydowanie skuteczniejsze wydaje się pozycjonowanie szerokie. Polega ono – najogólniej mówiąc – na wybraniu grupy kilkudziesięciu fraz, do których jednak zarówno pozycjoner, jak i klient, nie są ściśle przywiązani, a wskazują one jedynie ogólny kierunek, w jakim kampania ma podążać. Umożliwia to szybkie i znaczące zwielokrotnienie ruchu z mniej popularnych słów kluczowych, jak również tzw. fraz long tail – fraz długiego ogona.

Pozycjonowanie ogólnych, konkurencyjnych fraz:

  • długo trwa
  • jest kosztowne
  • nie zawsze przekłada się na sprzedaż

Wiąże się to z dużą konkurencją, którą zanim przegonimy, najpierw trzeba dogonić. Co więcej – serwisy okupujące top10 nie trafiły tam przypadkiem, więc utrzymanie się na takiej pozycji to niekończąca się, kosztowna batalia. Przywiązanie do kilku ogólnych fraz często nie przynosi również rezultatów w postaci zwiększonej sprzedaży. Dla przykładu – użytkownik wpisujący w Google frazę „meble” lub „nieruchomości” zwykle robi jedynie rozeznanie, a droga do jego pozyskania jest bardzo daleka. Lepiej sytuacja wygląda w przypadku frazy „meble do salonu” lub „mieszkania we Wrocławiu”, choć tu też szansa na konwersję wydaje się niezbyt wysoka. Jeśli jednak użytkownik wpisze „szara rozkładana sofa do małego salonu” lub „wynajem kawalerki 30m na Krzykach”, a pozycjonowany serwis znajduje się z odpowiednim landing page’em wysoko w wynikach wyszukiwania, szansa na sprzedaż produktu staje się całkiem realna. Oczywiście jedna taka fraza jest zaledwie kroplą w morzu potrzeb. Pozycjonowanie szerokie ma jednak sprawić, by w relatywnie krótkim czasie dany serwis znalazł się wysoko na kilkadziesiąt, a nawet kilkaset takich słów kluczowych.

Pozycjonowanie szerokie:

  • pozwala na bieżące, dynamiczne modyfikowanie strategii
  • daje szybkie efekty
  • realnie poprawia sprzedaż

W firmie Seolit jesteśmy zwolennikami – tam gdzie ma to oczywiście zastosowanie – pozycjonowania szerokiego. Nie chcemy przywiązywać się do kilku, kilkunastu fraz. Wolimy monitorować serwis maksymalnie szeroko (posiadamy do tego odpowiednie narzędzia), a za główny wyznacznik sukcesu uznawać rosnącą ilość wejść ze źródła, jakim jest „Organic” (czyli wyszukiwarki internetowe). Long tail SEO – tak jak było wspomniane – nie ma oczywiście zastosowania w przypadku małych serwisów czy firm posiadających ograniczoną ofertę. W innych przypadkach serdecznie zachęcamy, by zapytać nas o ten model pracy i rozliczenia.

KONTAKT

Agencja interaktywna Seolit
Pozycjonowanie stron internetowych

ul. Zaporoska 34
53-520 Wrocław

NAPISZ OD NAS

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach kontaktowych. Dowiedz się więcej

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Seolit Krzysztof Sacała z siedzibą na ulicy Zaporoskiej 34, 53-520 Wrocław, danych osobowych podanych w powyższym formularzu, w celach związanych z prowadzeniem korespondencji i / lub przygotowaniem oferty i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do nawiązania kontaktu. Przyjmuję do wiadomości, że mam prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych prezentujemy w naszej polityce prywatności.