Pojawienie się dużych modeli językowych (LLM), potocznie nazywanych sztuczną inteligencją (AI), namieszało w wielu branżach, w tym również w content marketingu i copywritingu. Niektórzy wieszczą kres zawodów polegających na kreatywności, inni natomiast przewidują złotą erę marketingu treści.
Obawy są zrozumiałe – czy AI może pisać lepiej, szybciej i taniej niż człowiek? Osobiście uważam, że jej prawdziwa wartość leży nie w automatycznym generowaniu i zastępowaniu pracowników, ale we wspieraniu ludzkiej pracy.
Spis treści
- Czy istnieje sposób, by tworzyć treści marketingowe szybciej?
- Jak wykorzystać AI w content marketingu?
- Generowanie koncepcji i tematów
- Jak wykorzystać AI na etapie koncepcyjnym?
- Tworzenie i rozwijanie konspektów z pomocą sztucznej inteligencji
- Czytelniku, kim Ty jesteś? AI w marketingu, czyli lepsza analiza grupy docelowej
- Jak ulepszyć to, co dobre? Weryfikacja i poprawa treści przez AI
- Tworzenie atrakcyjnych multimediów
- Narzędzia AI dla content marketerów
- Wyzwania, ograniczenia i przyszłość AI w content marketingu
Czy istnieje sposób, by tworzyć treści marketingowe szybciej…
…uczynić je jeszcze bardziej atrakcyjnymi, a jednocześnie zachować ludzki dotyk i kreatywność w pisaniu?
Jestem fanem AI w content marketingu (i nie tylko), ale jednocześnie sprzeciwiam się tworzeniu spamerskich, bezwartościowych, automatycznie generowanych treści, których – niestety – mamy prawdziwy zalew wraz z zachłyśnięciem się tą technologią.
Dlatego, wbrew temu, co być może niektórzy chcieliby przeczytać, nie napiszę tu, jak szybko i tanio generować automatyczne treści. Postaram się za to wyjaśnić, jak narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą być używane do uatrakcyjniania treści, nie tylko poprzez automatyzację banalnych zadań, ale przede wszystkim poprzez umożliwienie twórcom osiągania nowych, niedostępnych dotąd poziomów kreatywności. Podpowiem więc, jak duże modele językowe mogą pracować ramię w ramię z copywriterami i marketerami, pomagając im tworzyć treści, które nie tylko przyciągną uwagę, ale także zatrzymają ją na dłużej.
Jak wykorzystać AI w content marketingu?
Zastosowanie AI w content marketingu otwiera zupełnie nowe możliwości – umożliwia sprawniejsze i łatwiejsze tworzenie treści wysokiej jakości, dopasowanych do indywidualnych potrzeb biznesu i zainteresowań odbiorców. Z jej pomocą można z łatwością generować pomysły na wpisy blogowe i platformy społecznościowe, briefy do artykułów; automatyzować monotonne, powtarzalne elementy takie jak meta title, description; tworzyć e-maile, a także wzbogacać treści o piękne grafiki i infografiki, czy filmy. Spektrum możliwości jest naprawdę szerokie, a ograniczanie się do po prostu zwykłego generowania tekstu, to jak wykorzystywanie Excela tylko do dodawania i odejmowania – niby można, ale to nie jest nawet promil potencjału.
Generowanie koncepcji i tematów
Praca nad tekstem NIE ZACZYNA SIĘ od postawienia pierwszego znaku w edytorze tekstu – oj, nie. Ten proces ma początek dużo, dużo wcześniej. Najpierw trzeba przeanalizować potrzeby klienta, sprawdzić trendy, wymyślić temat, sprawdzić, jaki ma potencjał marketingowy i SEO, zrobić plan… – to wszystko brzmi prosto przy jednym artykule, ale gdy jest ich kilkadziesiąt lub kilkaset? Wtedy wymyślanie nowych, ciekawych tematów staje się nie lada wyzwaniem, a co najważniejsze – zabiera czas. I tu, cała na biało (chyba że na czarno, jeżeli używasz trybu nocnego) wchodzi AI – ChatGPT, Copilot, Gemini, Claude, Jasper – co kto woli. W tym aspekcie każdy z nich sprawdzi się równie dobrze.
Jak wykorzystać AI na etapie koncepcyjnym? Inspiracja i burza mózgów
- Miej lepsze pomysły dzięki wsparciu AI, gdyż łatwej możesz przeszukiwać ogromne ilości danych, takich jak aktualne trendy, popularne artykuły, oraz dane demograficzne i zainteresowania docelowej grupy odbiorców, by opracowywać oryginalne i trafne tematy. Dzięki temu oszczędzasz mnóstwo czasu na żmudnym resaerchowaniu i analizowaniu trendów oraz danych z różnych źródeł.
- Użycie AI do inspiracji i rozwoju kreatywnych koncepcji może spowodować, że zdziwisz się, jakie odkryjesz nowe i jeszcze dotąd nieeksplorowane tematy. Zamiast przetwarzania i powielania tych samych motywów, które już są na setkach, jeżeli nie tysiącach stron – zaskocz czytelników nowym podejściem.
- Planując temat, nie możesz pominąć istotnego elementu, którym jest optymalizacja SEO. Już na etapie koncepcyjnym AI może podpowiedzieć słowa kluczowe i frazy, które mogą poprawić widoczność tekstu w wyszukiwarkach. Nie zastąpią wprawdzie narzędzi do analizowania fraz, ale znacząco mogą usprawnić proces wyszukiwania wartościowych fraz, a nawet w pewnym stopniu wspomóc osoby bez dostępu do specjalistycznych, płatnych narzędzi do analizy SEO. Dodatkowo możesz też wykonać optymalizację SEO AI w celu uzyskania podpowiedzi, co można usprawnić. Sprawdź również nasz artykuł: Seocentryzm – miejsce strategii SEO w marketingu internetowym.
Tworzenie i rozwijanie konspektów z pomocą sztucznej inteligencji
Przypuśćmy, że masz już ciekawy temat, który warto opisać. Czy to już czas, żeby zabrać się za pisanie? Teoretycznie tak, ale pomijając ważny etap pracy koncepcyjnej, ryzykujesz że zapomnisz o wielu ważnych aspektach, zatniesz się w jakimś momencie lub po prostu stracisz dużo czasu na przetwarzaniu i wyławianiu informacji, które należałoby opisać. Dlatego potrzebny jest PLAN artykułu, który znacząco ułatwia utrzymanie struktury treści i ograniczy ryzyko skakania z wątku na wątek.
Wykorzystanie AI w marketingu na tym etapie może Ci pomóc w tworzeniu szczegółowych konspektów poprzez sugerowanie logicznej struktury artykułów, w tym nagłówków, śródtytułów i kluczowych punktów do omówienia. Narzędzia te mogą dostarczać przeglądu istotnych informacji i badań związanych z danym tematem, ułatwiając tworzenie bogatszego i bardziej wartościowego contentu.
Porządny konspekt jest jednym z elementów, które pomagają w tworzeniu tzw. „helpful content”. Niestety do tej pory tworzenie planów artykułów było dość czasochłonnym zajęciem, jednak teraz tę pracę można wykonać w kilka minut, uzyskując naprawdę porządną strukturę, realnie podnoszącą wartość takiego tekstu.
Czytelniku, kim Ty jesteś? AI w marketingu, czyli lepsza analiza grupy docelowej
Tak się zastanawiam, kim jesteś…? Mogę sobie wyobrazić, że jeżeli to czytasz, prawdopodobnie interesuje Cię zagadnienie pisania treści przez – lub z pomocą – AI. Możesz być więc copywriterem, content managerem, właścicielem firmy; z dużym prawdopodobieństwem w jakimś stopniu interesujesz się nowymi technologiami i ogarniasz świat internetu. Te podstawowe informacje pozwalają mi dopasować styl i język komunikacji. Używając AI, można jeszcze lepiej zrozumieć grupę docelową i spersonalizować treści, co pozwala nie tylko na lepsze zrozumienie odbiorców, ale dostosowywanie strategii content marketingowych, co przekłada się na większą efektywność i skuteczność działań.
Przeczytaj też: Jak prowadzić blog firmowy?
Jak ulepszyć to, co dobre? Weryfikacja i poprawa treści przez AI
Wykorzystując AI na etapie planowania tekstu, autorzy mogą znacznie poprawić efektywność i skuteczność swoich działań marketingowych, jednocześnie oszczędzając czas i zasoby. AI nie tylko ułatwia generowanie pomysłów, ale także pozwala na głębszą personalizację i lepsze dostosowanie treści do potrzeb odbiorców.
Jednak myliłby się ktoś, kto myślałby, że to wszystko. Prawdziwa zabawa dopiero się zaczyna! AI może odgrywać kluczową funkcję na etapie oceny gotowego tekstu oraz jego poprawy, pomagając autorom osiągnąć wyższą jakość i skuteczność komunikacji. Oto w jaki sposób narzędzia AI mogą wspierać te procesy:
- Feedback, ocena i poprawa jakości – AI może analizować projekty treści pod kątem gramatyki, stylu, jasności oraz zgodności z najlepszymi praktykami SEO, oferując konstruktywne sugestie poprawek.
- Sprawdzenie spójności i struktury – sztuczna inteligencja może analizować cały tekst, aby upewnić się, że jest spójny tematycznie i stylistycznie, oraz że wszystkie argumenty i sekcje logicznie się łączą. Narzędzia mogą też sugerować zmiany w strukturze tekstu, np. przeniesienie sekcji, aby lepiej przyciągnąć uwagę czytelnika i ułatwić zrozumienie.
- Weryfikacja faktów i źródeł – będzie też pomocna w weryfikacji danych zawartych w tekście, porównując je z dostępnymi online bazami danych i źródłami, co zwiększa wiarygodność treści. Ponadto narzędzia te mogą ocenić, czy użyte źródła są aktualne i rzetelne, co jest kluczowe, szczególnie w treściach medycznych, naukowych i technicznych. Przeszukiwanie baz takich jak Pubmed, czy Google Scholar nigdy nie było łatwiejsze.
Wykorzystanie AI w tych obszarach nie tylko poprawia jakość gotowych treści, ale także znacząco zwiększa ich efektywność i wpływ na odbiorców. Dzięki temu autorzy mogą skupić się na kreatywnych aspektach tworzenia treści.
Tworzenie atrakcyjnych multimediów
Ostatnim elementem, na który chcę zwrócić uwagę, choć z pewnością nie ostatnim tak w ogóle, jest możliwość uatrakcyjniania wpisów o niesamowite wręcz grafiki i multimedia. Coś, co było wcześniej bardzo drogie lub wymagało specjalnych umiejętności, dziś jest w zasięgu każdego. Już nie trzeba ograniczać się do banków zdjęć, albo polegać na umiejętnościach fotografa/grafika. Wykorzystując narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak DALL-E, Midjourney, Leonardo AI, czy bardziej zaawansowane Stable Diffusion, można w kilka sekund i przy pewnej dozie umiejętności, wygenerować w zasadzie każdą grafikę, jaka przyjdzie Ci do głowy. Albo inaczej – da się to zrobić, wiedząc jak, gdyż generowanie grafik samo w sobie jest umiejętnością. Zrobienie „jakiejś grafiki” to chwila, ale wygenerowanie TAKIEJ grafiki, jaką masz w myślach, wymaga już umiejętności choćby budowania promptów, czy plastycznego opisania tego, co siedzi w głowie. Ale nawet z tym, tworzenie pięknych grafik i infografik do tekstów stało się niesamowicie proste i przyjemne. Jeszcze ciekawsze efekty można osiągnąć, wspierając się takimi programami jak np. Canva, łącząca w sobie możliwości programów graficznych i wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji.
Narzędzia AI dla content marketerów
To wszystko, co wymieniłem, to zaledwie kropla w oceanie możliwości, jakie daje wykorzystanie AI w content marketingu. Oto kilka konkretnych narzędzi AI lub wykorzystujących AI, które mogą pomóc w różnych aspektach tworzenia i optymalizacji content marketingu:
- ChatGPT – oczywiście na pierwszym miejscu absolutny król wśród generatywnej AI, czyli ChatGPT (obecnie w wersji 4). Myślę, że nikomu, kto interesuje się tematem, nie trzeba go przedstawiać. Z jego pomocą można wykonać wszystkie elementy, o których wspominałem, a także wiele więcej.
- Copilot, Gemini, Claude – do zestawienia dorzucam kolejne LLM-y, które można wykorzystać jako alternatywę dla ChataGPT. Zwłaszcza Copilot, który wykorzystuje modele GPT opracowane przez OpenAI, może okazać się dobrą (i darmową) alternatywą. Z kolei Claude 3 to nowa rodzina modeli LLM, będąca poważnym rywalem dla ChataGPT.
- DALL-E, Midjourney, Leonardo AI – to tylko kilka z bardziej popularnych przykładów dużych modeli językowych przeznaczonych do generowania obrazu. Narzędzia te mają ogrom możliwości, a ogranicza nas niemal wyłącznie wyobraźnia. Niemal, gdyż istnieją jeszcze ograniczenia w postaci „cenzury” założonej na określone wyrażenia, a także kwestie ewentualnych praw autorskich wewnątrz generowanych obrazów.
- Canva – czyli Photoshop na sterydach. Odkąd popularna Canva zyskała wsparcie ze strony AI, stała się jeszcze lepszym narzędziem do obróbki grafiki; w zasadzie obowiązkowym, przy różnego rodzaju projektach content marketingowych.
- Lumen5 – model stworzony do automatycznego generowania prostych wideo na podstawie tekstów. Ułatwia tworzenie atrakcyjnych treści wideo, które mogą zwiększyć zaangażowanie odbiorców.
Czy to wszystko? Oczywiście, że nie. Co chwilę powstają nowe narzędzia, czy to będące samodzielnymi modelami, czy też oprogramowaniem wykorzystującym w mniejszym, bądź większym stopniu AI. Warto więc obserwować, co dzieje się na rynku, testować, sprawdzać i korzystać z takich narzędzi, które najbardziej odpowiadają konkretnym potrzebom.
Wyzwania, ograniczenia i przyszłość AI w content marketingu. Liczy się przede wszystkim dobra treść!
Wszystko to, o czym napisałem, brzmi pięknie, i chciałbym, aby internet poszedł w kierunku wzbogacania i uatrakcyjniania treści, a nie bezrefleksyjnego zarzucania go wygenerowanym spamem. Czy jednak tak się stanie?
Nie można ukrywać, że automatyzacja treści za pomocą sztucznej inteligencji może prowadzić do spadku jakości, autentyczności i unikalności treści. Z jednej strony, algorytmy mogą generować treści szybko i na dużą skalę, ale z drugiej, może to prowadzić do tworzenia materiałów, formułowanych według powtarzalnych wzorców. Istnieje ryzyko, że treści stworzone przez AI będą odbierane jako mniej autentyczne, co może zniechęcić odbiorców szukających oryginalnych i kreatywnych materiałów; nie bez znaczenia pozostaje również kwestia odpowiedzialności za treści generowane przez AI, zwłaszcza mając na uwadze, że obecne generatory mają tendencję do halucynacji, czyli podawania nieprawdziwych informacji.
Content marketing polegał zawsze na dostarczaniu jak najlepszej, jakościowej treści, a dzięki temu, że wraz z pojawieniem się AI mamy do dyspozycji nowe narzędzia, możemy robić to jeszcze lepiej, jeszcze ambitniej i jeszcze ciekawiej! AI na stałe weszło już do narzędzi wykorzystywanych w marketingu, a copywriterzy i content managerzy muszą posiąść nowe umiejętności w zakresie narzędzi AI – nie ma odwrotu, jest to nieuniknione.
W Seolicie rozumiemy, że content marketing nie powinien skupiać się na algorytmicznej treści, lecz na jej zrozumiałym, ciekawym i rzetelnym przekazywaniu. Dlatego łączymy siłę AI z umiejętnościami naszych specjalistów, aby dostarczać treści, które są równie autentyczne, co efektywne.
Autor: Jerzy A. Kozłowski