Jak strategia marki wzmacnia content marketing i copywriting?

Strategia marki content marketing

Content marketing bez strategii marki może być niespójny i marnować zasoby lub potencjalne szanse rozwoju Twojej firmy. Czym jest ta strategia i jak wykorzystać ją do maksymalizacji efektów content marketingu i copywritingu? Z tego wpisu dowiesz się m.in. w jaki sposób strategia marki może stać się Twoim najpotężniejszym narzędziem.

Spis treści

  1. Jak strategia marki wzmacnia content marketing i copywriting?
  2. Boisz się strategii? To nazwij ją inaczej!
  3. Czym nie jest strategia marki?
  4. Decyzja, na czym skupiasz działania determinuje przekaz Twojej marki
  5. Content bez strategii – dlaczego NIE!?
  6. Content a strategia. Czy jedno może istnieć bez drugiego?

Boisz się strategii? To nazwij ją inaczej!

Wiele osób boi się słowa strategia. Uważa, że to jakiś zagmatwany, trudny i czasochłonny proces, więc unika go jak ognia i ciągle odkłada na później. To „później” nadchodzi jednak zwykle prędzej, niż się spodziewamy. Najczęściej w niezbyt miłym momencie życia firmy. Gdy okazuje się, że coś przestało działać lub kiedy zza rogu wyłania się konkurencja, do której – nie wiedzieć czemu – odchodzą klienci. Wtedy przychodzi czas na krok w tył i odrobienie zaległej lekcji. Jeśli nie lubisz słowa strategia, nazwij ją inaczej. Koncepcją, a najlepiej decyzją. Decyzją, na czym dokładnie koncentrujesz działania i dlaczego. Możesz też nazwać ją odpowiedzią na pytanie, „o czym jest Twoja marka”? To właśnie od tego będzie zależeć, w jaki sposób będziesz tworzył później swój niepowtarzalny content i copy.

Czym nie jest strategia marki?

Strategia marki często jest mylona ze strategią marketingową. Dzieje się tak prawdopodobnie przez podobieństwo nazw w języku polskim, jednak brand (marka) i market (rynek) to dwie inne kwestie. Zauważ, że strategia marki jest bardziej ogólna i nie ma terminu ważności. Powinna być raczej ponadczasowa. Strategia marketingowa jest bardziej osadzona w czasie i opisuje działania promocyjne, sposób sprzedaży, strategię cenową i produkt lub usługę, czyli słynne 4P (promotion, place, price, product). Tworząc strategię swojej marki, należy się zająć aspektami tj. tożsamość (osobowość, misję, wartości itd.) oraz pozycjonowanie (tu chodzi jednak nie o SEO, ale o rdzeń skojarzeniowy, propozycję wartości) itd. Pamiętaj, że wartość, którą proponujesz klientom, warto poprzeć argumentami i dowodami. Tutaj przydadzą się liczby, case study, opinie, wykresy i dane, które pokażą, że naprawdę dowozisz tę wartość.

Decyzja, na czym skupiasz działania determinuje przekaz Twojej marki

pomysł strategia idea marketingStrategia marki określa, kim jesteś jako marka – Twoje wartości, misję, wizję i unikalną propozycję wartości (Unique Selling Proposition). Dzięki temu content marketing może konsekwentnie odzwierciedlać tę tożsamość we wszystkich publikowanych treściach. Strategia marki pomaga także zdefiniować grupy docelowe i ich potrzeby. Bez tego, tworzenie treści może być przypadkowe i niedostosowane do odbiorców, co zmniejsza zaangażowanie i skuteczność komunikacji.

Strategia marki dostarczy Ci długoterminowej wizji, która pokieruje m.in. działaniami content marketingowymi i wizerunkowymi, a także informacji na temat tego, jak tworzyć slogany i hasła reklamowe. Bardzo dobrze obrazuje to przykład znanego batona z orzechami. Otóż zarząd firmy, do której należy marka Snickers, przez 8 miesięcy debatował, czy Snickers jest o głodzie, czy o energii. Zauważ, że gdyby Snickers był o energii, to zupełnie inaczej wyglądałby dzisiaj jego przekaz marketingowy. Jednak chyba większość z nas kojarzy już hasło: Głodny? Na co czekasz?

Dobrze skonstruowana strategia marki podsunie Ci jasną odpowiedź na to, jakie kluczowe przesłania i wartości powinny być komunikowane w treściach, które publikujesz na blogu, w social mediach, newsletterach, czy w innych kanałach. Pomoże Ci też wdrażać nowych pracowników. Content writerzy, copywriterzy, specjaliści ds. social mediów, których zatrudnisz w przyszłości, będą mieli jasne wytyczne na temat tego, w jaki sposób tworzyć kreacje i kampanie. A Ty zyskasz podstawę do tego, aby zweryfikować, czy robią to dobrze. Wszystko to bardzo pomaga to w utrzymaniu spójnego tonu i stylu, co wzmacnia wizerunek marki i buduje jej rozpoznawalność.

Content bez strategii – dlaczego NIE!?

pomysły strategia markiMarka bez jasno określonej strategii ma pod górkę, jeśli chodzi o przebicie się na tle konkurencji. Dziś, kiedy sztuczna inteligencja AI w content marketingu to już chleb powszedni, a wiele osób kopiuje treści podsuwane m.in. przez ChataGPT, teksty stają się generyczne i niewyróżniające się, a to jeszcze bardziej utrudnia przyciągnięcie i utrzymanie uwagi odbiorców. Zalewająca nas każdego dnia fala treści to jedno z największych zagrożeń dla wielu marek. Naprawdę nietrudno jest tworzyć dziś przeciętny content, a rozmaite narzędzia i automatyzacje jeszcze bardziej to ułatwiają. Jednak na podstawie dobrze przemyślanej strategii marki zadbasz o to, aby treści były lepsze niż to, co może stworzyć AI. Dodawanie osobistych informacji, doświadczeń, narzędzi i taktyk, i nieco więcej uwagi poświęconej stylowi i autorytetowi jest dzisiaj (i będzie w przyszłości) na wagę złota. A jak tworzyć dobry content? Sprawdź SEOlitowe szkolenie z content marketingu.

Content a strategia. Czy jedno może istnieć bez drugiego?

Czy content marketing, który nie jest podszyty strategią marki, ma rację bytu? Oczywiście, ale prędzej, czy później przychodzi taki moment w życiu firmy, czy organizacji, w którym okazuje się, że trzeba się cofnąć o krok, bo coś przestaje działać. Podobnie jest ze strategią marketingu internetowego. Czy może ona nie być oparta o SEO? Jasne, ale z doświadczenia widzimy, że gdy z czasem chce się przenieść swój biznes na wyższy poziom widoczności w Google i docierać ze swoim produktem/usługą do szerszego grona osób – trzeba jednak odrobić tę lekcję. Dlatego jeśli od razu postawisz na seocentryzm – zyskujesz ogromną przewagę. Dobrze przemyślana strategia marki nie tylko ukierunkowuje działania, ale również inspiruje do tworzenia treści, które są przede wszystkim autentyczne, przez co będą również angażujące i bardzo skutecznie w budowaniu lojalności klientów.

Autor: Aleksandra Horak

KONTAKT

Agencja interaktywna Seolit
Pozycjonowanie stron internetowych

Ul. Gwiaździsta 66
53-413 Wrocław

NAPISZ OD NAS

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach kontaktowych. Dowiedz się więcej

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Seolit Krzysztof Sacała z siedzibą na ulicy Gwiaździstej 66 53-413 Wrocław, danych osobowych podanych w powyższym formularzu, w celach związanych z prowadzeniem korespondencji i / lub przygotowaniem oferty i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do nawiązania kontaktu. Przyjmuję do wiadomości, że mam prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych prezentujemy w naszej polityce prywatności.