Content marketing bez strategii marki może być niespójny i marnować zasoby lub potencjalne szanse rozwoju Twojej firmy. Czym jest ta strategia i jak wykorzystać ją do maksymalizacji efektów content marketingu i copywritingu? Z tego wpisu dowiesz się m.in. w jaki sposób strategia marki może stać się Twoim najpotężniejszym narzędziem.
Spis treści
- Jak strategia marki wzmacnia content marketing i copywriting?
- Boisz się strategii? To nazwij ją inaczej!
- Czym nie jest strategia marki?
- Decyzja, na czym skupiasz działania determinuje przekaz Twojej marki
- Content bez strategii – dlaczego NIE!?
- Content a strategia. Czy jedno może istnieć bez drugiego?
Boisz się strategii? To nazwij ją inaczej!
Wiele osób boi się słowa strategia. Uważa, że to jakiś zagmatwany, trudny i czasochłonny proces, więc unika go jak ognia i ciągle odkłada na później. To „później” nadchodzi jednak zwykle prędzej, niż się spodziewamy. Najczęściej w niezbyt miłym momencie życia firmy. Gdy okazuje się, że coś przestało działać lub kiedy zza rogu wyłania się konkurencja, do której – nie wiedzieć czemu – odchodzą klienci. Wtedy przychodzi czas na krok w tył i odrobienie zaległej lekcji. Jeśli nie lubisz słowa strategia, nazwij ją inaczej. Koncepcją, a najlepiej decyzją. Decyzją, na czym dokładnie koncentrujesz działania i dlaczego. Możesz też nazwać ją odpowiedzią na pytanie, „o czym jest Twoja marka”? To właśnie od tego będzie zależeć, w jaki sposób będziesz tworzył później swój niepowtarzalny content i copy.
Czym nie jest strategia marki?
Strategia marki często jest mylona ze strategią marketingową. Dzieje się tak prawdopodobnie przez podobieństwo nazw w języku polskim, jednak brand (marka) i market (rynek) to dwie inne kwestie. Zauważ, że strategia marki jest bardziej ogólna i nie ma terminu ważności. Powinna być raczej ponadczasowa. Strategia marketingowa jest bardziej osadzona w czasie i opisuje działania promocyjne, sposób sprzedaży, strategię cenową i produkt lub usługę, czyli słynne 4P (promotion, place, price, product). Tworząc strategię swojej marki, należy się zająć aspektami tj. tożsamość (osobowość, misję, wartości itd.) oraz pozycjonowanie (tu chodzi jednak nie o SEO, ale o rdzeń skojarzeniowy, propozycję wartości) itd. Pamiętaj, że wartość, którą proponujesz klientom, warto poprzeć argumentami i dowodami. Tutaj przydadzą się liczby, case study, opinie, wykresy i dane, które pokażą, że naprawdę dowozisz tę wartość.
Decyzja, na czym skupiasz działania determinuje przekaz Twojej marki
Strategia marki określa, kim jesteś jako marka – Twoje wartości, misję, wizję i unikalną propozycję wartości (Unique Selling Proposition). Dzięki temu content marketing może konsekwentnie odzwierciedlać tę tożsamość we wszystkich publikowanych treściach. Strategia marki pomaga także zdefiniować grupy docelowe i ich potrzeby. Bez tego, tworzenie treści może być przypadkowe i niedostosowane do odbiorców, co zmniejsza zaangażowanie i skuteczność komunikacji.
Strategia marki dostarczy Ci długoterminowej wizji, która pokieruje m.in. działaniami content marketingowymi i wizerunkowymi, a także informacji na temat tego, jak tworzyć slogany i hasła reklamowe. Bardzo dobrze obrazuje to przykład znanego batona z orzechami. Otóż zarząd firmy, do której należy marka Snickers, przez 8 miesięcy debatował, czy Snickers jest o głodzie, czy o energii. Zauważ, że gdyby Snickers był o energii, to zupełnie inaczej wyglądałby dzisiaj jego przekaz marketingowy. Jednak chyba większość z nas kojarzy już hasło: Głodny? Na co czekasz?
Dobrze skonstruowana strategia marki podsunie Ci jasną odpowiedź na to, jakie kluczowe przesłania i wartości powinny być komunikowane w treściach, które publikujesz na blogu, w social mediach, newsletterach, czy w innych kanałach. Pomoże Ci też wdrażać nowych pracowników. Content writerzy, copywriterzy, specjaliści ds. social mediów, których zatrudnisz w przyszłości, będą mieli jasne wytyczne na temat tego, w jaki sposób tworzyć kreacje i kampanie. A Ty zyskasz podstawę do tego, aby zweryfikować, czy robią to dobrze. Wszystko to bardzo pomaga to w utrzymaniu spójnego tonu i stylu, co wzmacnia wizerunek marki i buduje jej rozpoznawalność.
Content bez strategii – dlaczego NIE!?
Marka bez jasno określonej strategii ma pod górkę, jeśli chodzi o przebicie się na tle konkurencji. Dziś, kiedy sztuczna inteligencja AI w content marketingu to już chleb powszedni, a wiele osób kopiuje treści podsuwane m.in. przez ChataGPT, teksty stają się generyczne i niewyróżniające się, a to jeszcze bardziej utrudnia przyciągnięcie i utrzymanie uwagi odbiorców. Zalewająca nas każdego dnia fala treści to jedno z największych zagrożeń dla wielu marek. Naprawdę nietrudno jest tworzyć dziś przeciętny content, a rozmaite narzędzia i automatyzacje jeszcze bardziej to ułatwiają. Jednak na podstawie dobrze przemyślanej strategii marki zadbasz o to, aby treści były lepsze niż to, co może stworzyć AI. Dodawanie osobistych informacji, doświadczeń, narzędzi i taktyk, i nieco więcej uwagi poświęconej stylowi i autorytetowi jest dzisiaj (i będzie w przyszłości) na wagę złota. A jak tworzyć dobry content? Sprawdź SEOlitowe szkolenie z content marketingu.
Content a strategia. Czy jedno może istnieć bez drugiego?
Czy content marketing, który nie jest podszyty strategią marki, ma rację bytu? Oczywiście, ale prędzej, czy później przychodzi taki moment w życiu firmy, czy organizacji, w którym okazuje się, że trzeba się cofnąć o krok, bo coś przestaje działać. Podobnie jest ze strategią marketingu internetowego. Czy może ona nie być oparta o SEO? Jasne, ale z doświadczenia widzimy, że gdy z czasem chce się przenieść swój biznes na wyższy poziom widoczności w Google i docierać ze swoim produktem/usługą do szerszego grona osób – trzeba jednak odrobić tę lekcję. Dlatego jeśli od razu postawisz na seocentryzm – zyskujesz ogromną przewagę. Dobrze przemyślana strategia marki nie tylko ukierunkowuje działania, ale również inspiruje do tworzenia treści, które są przede wszystkim autentyczne, przez co będą również angażujące i bardzo skutecznie w budowaniu lojalności klientów.
Autor: Aleksandra Horak