Kody odpowiedzi serwera, które musi znać każdy specjalista SEO

error błąd serwera komputera

Kody odpowiedzi serwera (HTTP) to nic innego jak jeden z elementów komunikacji pomiędzy serwerem a klientem (przeglądarką internetową) w ramach protokołu HTTP. Za każdym razem, gdy użytkownik wysyła prośbę do serwera o przekazanie do przeglądarki jego zasobów, serwer przesyła z powrotem nie tylko kod źródłowy wybranej strony (o ile zasób istnieje), ale również krótkie informacje zawarte w tzw. nagłówkach – jedną z tych informacji jest właśnie kod odpowiedzi serwera, który przedstawiany jest w postaci liczb. Pomimo tego, że kody te nie są widoczne (zazwyczaj) dla użytkowników, to pełnią one kluczową funkcję informacyjną dla przeglądarki internetowej, która odpowiedzialna jest za wyświetlanie użytkownikom zawartości strony oraz z punktu widzenia SEO – dla robotów wyszukiwarek internetowych. Można więc śmiało stwierdzić, że kody te są niezbędne, aby użytkownik mógł poznać i przede wszystkim zrozumieć status adresu URL, o który prosi. W dalszej części artykułu postaram się w prosty i zrozumiały sposób opisać najczęściej spotykane kody odpowiedzi serwera, które musi znać każdy specjalista SEO.

Spis treści

  1. 200 (OK)
  2. 301 (Moved Permamently)
  3. 302 (Moved Temporarily)
  4. 404 (Not Found)
  5. Błędy 404 a SEO
  6. Jak radzić sobie z błędami 404?
  7. 403 (Forbidden)
  8. 403 a SEO
  9. 500 (Internal Server Error)
  10. Jak kod odpowiedzi 500 wpływa na SEO?
  11. Narzędzia dla specjalistów SEO pomocne przy analizie kodów odpowiedzi serwera

200 (OK)

Kod odpowiedzi 200 jest najczęściej spotykanym kodem odpowiedzi w obrębie protokołu komunikacyjnego HTTP. Mówiąc najprościej, informuje on przeglądarki oraz użytkowników o tym, że serwer odnalazł zasób adresu URL i prawidłowo przesłał go do użytkownika. Mimo tego, że dla niewtajemniczonych użytkowników Internetu efekt prawidłowo wyświetlonej strony może wydawać się czymś naturalnym, to kod odpowiedzi 200 jest bardzo istotną informacją dla botów internetowych. Status ten informuje wyszukiwarki o tym, że z adresem URL wszystko jest „w porządku”, co zdecydowanie zwiększa szansę na prawidłową indeksację zasobu i wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania.

301 (Moved Permamently)

Kod odpowiedzi 301 jest już niewątpliwie nieco bardziej skomplikowany niż poprzednio omawiany. Status 301 informuje o tym, że zasób danego adresu URL został przeniesiony na stałe pod inny adres URL. W konsekwencji użytkownik przeglądarki internetowej zostaje przeniesiony pod inny adres URL niż ten, o który wysłał zapytanie do serwera. Istnieje wiele powodów stosowania przekierowań 301 w obrębie strony internetowej, a do najczęstszych należą:

  • eliminacja błędów 404 w obrębie serwisu (o błędach 404 w dalszej części artykułu);
  • eliminacja duplikujących się podstron (np. wersja http oraz https);
  • odzyskiwanie linków z domen zewnętrznych.

Pamiętać należy również o tym, aby za każdym razem, gdy zmieniamy adres URL konkretnej podstrony, usuwamy ją lub zmieniamy nazwę całej domeny, zadbać o prawidłowe wykonanie przekierowań w celu uniknięcia wyżej wspomnianych błędów 404 – w innym przypadku nasz serwis straci widoczność w wynikach wyszukiwarek internetowych.

Kolejną ważną kwestią związaną z SEO jest fakt, że przekierowany adres URL przenosi moc SEO na nowy adres URL.

Jak więc widać, odpowiednie stosowanie przekierowań 301 jest jedną z najbardziej fundamentalnych i kluczowych kwestii SEO, którą powinien opanować każdy początkujący pozycjoner.

302 (Moved Temporarily)

Przekierowanie 302 na pozór niczym nie różni się od wyżej opisanego przekierowania 301. Tak samo jak w przypadku 301 użytkownik jest przenoszony pod inny adres URL, więc dla użytkownika ten typ przekierowania nie różni się od przekierowania 301. Jednak dla wyszukiwarek internetowych istnieje bardzo duża różnica pomiędzy przekierowaniem 301 a 302. W przypadku przekierowania 302 (które jest tymczasowe) przekierowany adres URL nie zostanie wyindeksowany z wyników wyszukiwania. W tym przypadku stary adres URL nie przekazuje również mocy SEO dla nowego adresu. Dlatego, jeśli planujemy na stałe usunąć lub zmienić nazwę adresu URL i adres ten przekierować na nowy odpowiednik – zalecamy używanie przekierowań 301.

404 (Not Found)

błąd serwera 404 page not found

Z kodem odpowiedzi 404 spotkał się zapewne każdy użytkownik Internetu, pomimo że niekoniecznie mógł sobie zdawać z tego sprawę. Zapewne wielokrotnie każdemu z nas wyświetlił się komunikat przeglądarki „404 not found” lub szablon strony błędu z treścią „Strony nie znaleziono” lub „Strona nie istnieje”. Łatwo więc wywnioskować, że kod odpowiedzi serwera 404 informuje przeglądarkę oraz roboty indeksujące o tym, że pod podanym adresem URL nie ma żadnego zasobu – serwer nie jest w stanie wysłać do przeglądarki kodu strony. Przyczyn występowania błędów 404 może być wiele – nawet tych najbardziej prozaicznych. Do najczęstszych z nich należą:

  • zmiana struktury nazw adresów URL serwisu;
  • usunięcie podstrony;
  • źle wpisany adres URL przez użytkownika (literówka);
  • podlinkowanie w strukturze serwisu starych adresów URL;
  • nieprawidłowo wdrożone przekierowania starych adresów na nowe.

Błędy 404 a SEO

Jak zapewne można się domyślać błędy 404 (zwłaszcza te znajdujące się cały czas w strukturze linków serwisu) nie wpływają pozytywnie na doświadczenia użytkowników oraz kwestie związane z SEO i oceną całego serwisu przez algorytmy wyszukiwarek internetowych. Na błędach 404 tracimy więc podwójnie – nie dość, że poprzez występowanie niedziałających podstron w obrębie serwisu (również poprzez niedziałające linki z serwisów zewnętrznych) marnujemy konwersję od potencjalnych klientów, to „obrywamy” również od robotów indeksujących.

Jak radzić sobie z błędami 404?

Sposobem na eliminację błędów 404 są wcześniej opisywane przekierowania. Dzięki przekierowaniom użytkownik, który wybrał niedziałający link, zostanie przeniesiony na nowy, działający adres URL, który powinien być jego odpowiednikiem. Pod kątem SEO zalecanym typem przekierowania jest przekierowanie stałe – 301. Należy pamiętać również o tym, aby w obrębie serwisu stale aktualizować adresy URL, które zmieniły swoje nazwy na nowe (przy jednoczesnym wykonaniu przekierowań) – dzięki temu profil naszych linków wewnętrznych będzie zbudowany z linków odpowiadających najbardziej pożądanym kodem – 200 (OK).

Istotną kwestią je również to, aby pamiętać o tym, że błędy 404 to bardzo powszechnie spotykane komunikaty w obrębie komunikacji internetowej, które są rzeczą jak najbardziej naturalną. Kluczem do prawidłowego radzenia sobie z tego typu komunikatami jest zrozumienie przyczyn ich występowania – czymś zupełnie innym jest przecież celowe usunięcie podstrony (np. produktu, kategorii), a czymś innym „literówka” w linkowaniu.

403 (Forbidden)

Kod odpowiedzi 403 odnosi się do sytuacji, kiedy użytkownik próbuje uzyskać dostęp do konkretnego zasobu, który jest zablokowany przez serwer lub dostępny wyłącznie dla określonych użytkowników – bardzo często tych zalogowanych. Jak więc widać przyczyn zwracania przez serwer odpowiedzi 403 może być naprawdę wiele.

403 a SEO

Szczególnym przypadkiem występowania kodu odpowiedzi 403, jest sytuacja, w której celowo zablokujemy użytkownikom oraz robotom indeksującym dostęp do strony internetowej. Można to wykonać za pomocą dodania do pliku robotx.txt odpowiedniej komendy, którą roboty indeksujące zinterpretują i potraktują jako kod odpowiedzi 403. W ten sposób zablokowane zasoby nie zostaną oczywiście zindeksowane. Jest to stosunkowo rzadko spotykana praktyka, jednak zdarza się w przypadku publikacji strony na serwerze i wprowadzaniu poprawek.

500 (Internal Server Error)

błąd serwera 500 inteenal server error

Ten kod odpowiedzi serwera informuje o tym, że na serwerze wystąpił nieoczekiwany problem, który nie jest jednoznaczny do rozpoznania. Skutkuje to rzecz jasna tym, że zasób oczekiwanego adresu URL nie zostanie przesłany przez serwer i wyrenderowany przez przeglądarkę. Przyczyn kodu odpowiedzi 500 może być naprawdę wiele:

  • niekompatybilna wersja interpretera/kompilatora na serwerze;
  • błędy w kodzie strony, który odpowiada za routing adresów URL;
  • przeciążenie serwera;
  • błędy w pliku .htaccess;
  • przekroczenie limitu czasu na odpowiedź serwera.

Jak więc widać prawidłowa diagnoza i naprawienie problemu wymaga szerokiej wiedzy technicznej ze strony administratorów serwera lub programistów.

Jak kod odpowiedzi 500 wpływa na SEO?

Ze względu na to, że adresy URL odpowiadające kodem 500 nie mają żadnej wartości dla użytkowników (żądany zasób się przecież nie wyświetla), serwis może drastycznie stracić ruch na stronie. W zasadzie mamy tutaj do czynienia z podobnymi skutkami, jak w przypadku stron odpowiadających kodem 404 – adresy URL mogą zostać natychmiast wyindeksowane, a użytkownicy po prostu nie otrzymają zasobu, o który wysłali zapytanie. Naprawa tego typu błędów jest więc kwestią, którą należy zająć się wręcz natychmiast.

Narzędzia dla specjalistów SEO pomocne przy analizie kodów odpowiedzi serwera

Istnieje wiele sposobów na to, aby sprawdzić jakim kodem odpowiada dany adres URL. Najbardziej klasycznym sposobem jest bez wątpienia skorzystanie z narzędzi deweloperskich przeglądarki internetowej – jest to jednak sposób stosunkowo czasochłonny oraz niewygodny. Na szczęście mamy obecnie wiele narzędzi, które służą nam pomocą – od wtyczek dedykowanych dla danej przeglądarki aż po rozbudowane crawlery stron internetowych, jak np. Screaming Frog. Z pomocą może nam posłużyć również Google Search Console, gdzie mamy dostęp (choć ograniczony do 500 wyników) do skategoryzowanych podstron. Niemniej jednak znajomość przynajmniej jednego rozbudowanego crawlera oraz korzystanie z pomocnych wtyczek przeglądarkowych to absolutne must-have każdego adepta SEO.

Autor: Norbert Chojecki

KONTAKT

Agencja interaktywna Seolit
Pozycjonowanie stron internetowych

Ul. Gwiaździsta 66
53-413 Wrocław

NAPISZ OD NAS

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach kontaktowych. Dowiedz się więcej

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Seolit Krzysztof Sacała z siedzibą na ulicy Gwiaździstej 66 53-413 Wrocław, danych osobowych podanych w powyższym formularzu, w celach związanych z prowadzeniem korespondencji i / lub przygotowaniem oferty i tak długo, jak to konieczne do obsługi tego zapytania. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do nawiązania kontaktu. Przyjmuję do wiadomości, że mam prawo do dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz przeniesienia danych. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych osobowych prezentujemy w naszej polityce prywatności.